Kotiseutumuseo

Ruokolahden kotiseutumuseo sijaitsee Ruokolahden kirkonmäellä, kellotapulia vastapäätä, osoitteessa Rasilantie 1. Museo on perustettu vanhaan, 1860-luvulla rakennettuun viljamakasiiniin. Esillä on kolmessa kerroksessa noin 3000 esinettä.

Museo kesällä 2024

Museolla valtakunnallinen museopäivä la18.5. museo ja kahvila avoinna klo 12 – 15.
Kesäkaudeksi museo ja kahvila avautuvat ti 11.6. viimeinen aukiolopäivä su 25.8.2024.
Ulkomuseoalueella ja talolla kaksi tapahtumapäivää: ti 9.7. aiheena pellavan käsittely ja ti 16.7. perinneruokia.
Tiistai-tarinat käynnistyvät talolla 11.6. Aiheet julkistetaan kevään aikana.
Ruokolahti-markkinat pidetään la 7.9. klo 10 -14 Eukkoaukiolla ja Ruokolahti-talolla. Markkinoille ovat tervetulleita myymään ja esittelemään toimintaansa ruokolahtelaiset toimijat.

Pakopeli

Ruokolahti-Seura ylläpitää Ruokolahti-museota kirkonmäellä. Kaudelle 2024 seura tarjoaa jännittävän interaktiivisen museoelämyksen, jossa museokävijät pääsevät tutustumaan museoon ja sen näyttelyihin pakohuonehenkisen salapoliisitehtävän kautta. Peli on sama kuin kesällä -23. Seikkailu vie osallistujat matkalle halki Ruokolahden ja Suomen historian. Etsi museosta tehtävät, ratkaise ne ja seura palkitsee sinut ansioistasi. Tehtävät 1-4 voi suorittaa missä järjestyksessä tahansa ja ne on kaikki ratkaistava ennen kuin voi suorittaa viimeisen tehtävän. Yhtä tehtävää voi ratkoa vain yksi ryhmä kerrallaan.

”Ruokolahden kotiseutumuseo vaikuttaa ensisilmäykseltä hyvin tavalliselta museonäyttelyltä. Tarkkasilmäinen huomaa kuitenkin hieman erikoisia asioita siellä täällä. Museo onkin itseasiassa täynnä pieniä vihjeitä, jotka vain tarkimmat ja nokkelimmat huomaavat. Mutta osaatko sinä selvittää kätketyt tehtävät ja ansaita palkinnon? Ole hyvä ja kokeile.”

Yhteistyöterveisin,

pakopelin rakentaja Sami Rasimus

Elinkeinosihteeri, Ruokolahden kunta

Museorakennuksen historiaa

Museorakennus on Antti Enlundin vuonna 1861 rakentama viljamakasiini. Ruokolahden kunta osti makasiinin 1954 ja kunnosti sen Kansallismuseon opastuksella kotiseutumuseoksi. Ja vuotta myöhemmin Ruokolahti-Seura avasi museon yleisölle.

Ruokolahden kotiseutuyhdistys Ruokolahti-Seura oli perustettu vuonna 1947 ja erityisesti sen puheenjohtaja Eino Pätilä piti tarpeellisena museon perustamista ympäri pitäjää kerätyille esineille.

Ruokolahden kunta omistaa rakennuksen ja Ruokolahti-Seura huolehtii museon ylläpidosta.

Ohje museotietokannan käyttöön

Voit tutustua Ruokolahti-Seuran museotietokantaan tästä. Linkkiä klikkaamalla avautuu keltainen sivu, jonka takaa löytyvät niin esineet kuin valokuvatkin. Kiinnostavaa esinettä voi etsiä klikkaamalla aakkosissa olevaa alkukirjainta tai kirjoittamalla sanan hakukenttään.

Valokuvat löydät näin: Keltaisella sivulla on teksti esineen numeron mukaan. Saat kuvat auki, kun klikkaat tuon lauseen jälkeen olevaa numeroa yksi. Sen alla ovat valokuvat, joiden tunniste alkaa numerosta 100 001. Kuvia on yli 600 kappaletta. Tarkempia tietoja kuvasta saat klikkaamalla sanaa Tiedot. Kuvista toiseen pääsee siirtymällä takaisin museotietokannan etusivulle ja sieltä edelleen uuteen kuvaan. Valitettavasti kuvasta seuraavaan ei voi suoraan siirtyä.

Sijainti, aukioloajat ja muuta tietoa

Osoite: Rasilantie 1, 56100 Ruokolahti.

Museo on avautuu 11.6. 024 Museo kuuluu valtakunnalliseen eMuseo-ketjuun, eli voit hyödyntää omaa mobiililaitettasi museon oppaana. Maksu käteisellä tai kortilla.

Pääsylipun hinta

Pääsymaksu on aikuisilta 4 €. Alle 12-vuotiaat ilmaiseksi.
Pakopeli sisältyy pääsymaksuun. Opastettu kierros ryhmille 60,00 € max 20 henkeä. Yli 20 henkeä 70 €. Kesän aikana museossa on myytäviä tuotteita varten pieni Museopuoti. Myytävänä on Seuran julkaisemia kirjoja, postikortteja, ruutuvaippoja, Ruokolahti-koruja ja Kummakivi-jääkaappimagneetteja

Ota yhteyttä

Pirjo Holm Puhelin: 050 591 3219 Sähköposti: [email protected] tai [email protected]

Kotiseutumuseon esineistö

Museossa on esillä Ruokolahden seurakunnan 450 juhlavuoden näyttelyssä vanhoja hautaristejä sekä kirkkotekstiilejä.

1. kerros

Museon ensimmäistä kerrosta hallitsee kirkkomuseo-osasto. Se perustettiin vuonna 1972 Ruokolahden seurakunnan täyttäessä 400 vuotta. Osastoon on koottu esineistöä Ruokolahden nykyisestä sekä edellisistä kirkoista aina 1600-luvulta lähtien.

Museon alakerrassa on myös Eukkojen huone vaihtuvine näyttelyineen sekä Rahahuone, jossa on rahakokoelmien lisäksi muun muassa vanhoja valtiopäiväkirjoja ja esihistoriallisia löydöksiä.

2. kerros

Museon toisessa kerroksessa on esillä monipuolinen kokoelma kotitalous- ja käsityöesineistöä. Siellä on myös viljamakasiinin alkuperäistä kalustoa sekä suojeluskunnan jäämistöä.

3. kerros

Kolmannen kerroksen esineistö kertoo perinteisistä elinkeinoista: maa- ja metsätaloudesta, metsästyksestä ja kalastuksesta.

Museo 2023

Ruokolahden museossa oli kesän 2023 aikana esillä seurakunnan vanhoja kirkkotekstiilejä sekä vanhoja hautaristejä.

Edelfelt-huoneessa esillä juhlavuoden kuvia viime vuodelta, kun Ruokolahti täytti 450 vuotta.

Valokuvia kotiseutumuseosta